Zelfs als je geen hulpmiddelen voor kunstmatige intelligentie hebt geprobeerd die essays en gedichten kunnen schrijven of op commando nieuwe afbeeldingen kunnen maken, is de kans groot dat de bedrijven die je huishoudelijke producten maken, er al mee beginnen.

Mattel zette de DALL-E AI-beeldgenerator aan het werk door deze ideeën te laten bedenken voor nieuwe Hot Wheels-speelgoedauto’s. Verkoper van gebruikte voertuigen CarMax vat duizenden klantrecensies samen met dezelfde “generatieve” AI-technologie die de populaire ChatGPT-chatbot aandrijft.

Ondertussen brengt Snapchat een chatbot naar zijn berichtenservice. En boodschappenbezorger Instacart integreert ChatGPT om voedselvragen van klanten te beantwoorden.

Coca-Cola is van plan generatieve AI te gebruiken om nieuwe marketinginhoud te creëren. En hoewel het bedrijf niet precies heeft gezegd hoe het van plan is de technologie in te zetten, weerspiegelt de verhuizing de groeiende druk op bedrijven om tools te gebruiken die veel van hun werknemers en consumenten al zelf uitproberen.

“We moeten het risico nemen”, zei James Quincey, CEO van Coca-Cola, in een recente video waarin hij een samenwerking aankondigde met startup OpenAI – maker van DALL-E en ChatGPT – via een alliantie onder leiding van adviesbureau Bain. . “We moeten die risico’s intelligent omarmen, experimenteren, voortbouwen op die ervaringen, opschalen, maar die risico’s niet nemen is een hopeloze plek om te beginnen.”

Sommige AI-experts waarschuwen inderdaad dat bedrijven de mogelijke schade voor klanten, de samenleving en hun eigen reputatie zorgvuldig moeten overwegen voordat ze zich haasten om ChatGPT en soortgelijke producten op de werkplek te adopteren.

“Ik wil dat mensen diep nadenken voordat ze deze technologie inzetten”, zegt Claire Leibowicz van The Partnership on AI, een non-profitorganisatie die is opgericht en gesponsord door grote technologieleveranciers die onlangs een reeks aanbevelingen heeft uitgebracht voor bedrijven die synthetische, door AI gegenereerde afbeeldingen, audio, en andere media. “Ze zouden moeten spelen en knutselen, maar we zouden ook moeten nadenken: waar zijn deze tools in de eerste plaats voor?”

Sommige bedrijven experimenteren al langer met AI. Mattel onthulde in oktober dat het de beeldgenerator van OpenAI gebruikt als klant van Microsoft, dat een samenwerking heeft met OpenAI waardoor het zijn technologie kan integreren in het cloud computing-platform van Microsoft.

Maar pas met de release van OpenAI’s ChatGPT, een gratis openbare tool, op 30 november, begon de brede belangstelling voor generatieve AI-tools door te sijpelen naar werkplekken en bedrijven.

“ChatGPT heeft echt laten zien hoe krachtig ze zijn”, zegt Eric Boyd, een Microsoft-manager die het AI-platform leidt. “Het veranderde het gesprek in de hoofden van veel mensen, waar ze het echt op een dieper niveau begrijpen. Mijn kinderen gebruiken het en mijn ouders gebruiken het.

Er is echter reden tot voorzichtigheid. Terwijl tekstgeneratoren zoals ChatGPT en de Bing-chatbot van Microsoft het proces van het schrijven van e-mails, presentaties en marketingpitchs sneller en gemakkelijker kunnen maken, hebben ze ook de neiging om zelfverzekerd verkeerde informatie als feit te presenteren. Beeldgeneratoren die getraind zijn in een enorme schat aan digitale kunst en fotografie hebben auteursrechtkwesties opgeworpen bij de oorspronkelijke makers van deze werken.

“Voor bedrijven die echt in de creatieve industrie zitten, is het nog een open vraag of ze ervoor willen zorgen dat ze auteursrechtelijke bescherming hebben voor (de releases van) deze modellen”, zegt advocaat Anna Gressel van advocatenkantoor Debevoise. & Plimpton, dat bedrijven adviseert over de inzet van AI.

Een veiliger gebruik was om de tools te beschouwen als een brainstormende “partner” die het eindproduct niet zal produceren, zei Gressel.

“Het helpt bij het maken van mock-ups die vervolgens door een mens worden omgezet in iets concreters”, zei ze.

En het helpt er ook voor te zorgen dat mensen niet worden vervangen door AI. Forrester-analist Rowan Curran zei dat de tools sommige “essentiële” kantoortaken zouden moeten versnellen – net als eerdere innovaties zoals tekstverwerkers en spellingcontrole – in plaats van mensen werkloos te maken, zoals sommigen vrezen.

“Uiteindelijk maakt het deel uit van de workflow”, zei Curran. “Het is niet alsof we het hebben over een groot taalmodel, gewoon een hele marketingcampagne genereren en die lancering krijgen zonder ervaren marketeers en allerlei andere controles.”

Voor consumentgerichte chatbots die integreren in smartphone-apps, wordt het een beetje lastiger, zei Curran, met een behoefte aan vangrails rond technologie die vragen van gebruikers op onverwachte manieren kan beantwoorden.

Het publieke bewustzijn heeft geleid tot een groeiende concurrentie tussen cloud computing-providers Microsoft, Amazon en Google, die hun diensten aan grote organisaties verkopen en over de enorme rekenkracht beschikken die nodig is om AI-modellen te trainen en uit te voeren. Microsoft maakte eerder dit jaar bekend dat het miljarden extra in zijn samenwerking met OpenAI stopte, al concurreert het ook met de startup als directe leverancier van AI-tools.

Google, dat pionierde op het gebied van generatieve AI, maar voorzichtig was om ze aan het publiek te introduceren, is nu bezig met het inhalen van zijn zakelijke kansen, waaronder een aankomende Bard-chatbot. Meta, het moederbedrijf van Facebook, een andere leider in AI-onderzoek, bouwt vergelijkbare technologie, maar verkoopt deze niet op dezelfde manier aan bedrijven als zijn grote technische collega’s.

Amazon heeft een meer gedempte toon gekozen, maar maakt zijn ambities duidelijk door middel van zijn partnerschappen – meest recentelijk een uitgebreide samenwerking tussen zijn AWS cloud computing-divisie en startup Hugging Face, maker van een ChatGPT-rivaal genaamd Bloom.

Hugging Face besloot zijn samenwerking met Amazon te verdubbelen na het zien van de explosieve vraag naar generatieve AI-producten, zegt Clément Delangue, mede-oprichter en CEO van de startup. Maar Delangue heeft zijn aanpak vergeleken met concurrenten zoals OpenAI, dat zijn code en datasets niet openbaar maakt.

Hugging Face host een platform waarop ontwikkelaars open-source AI-modellen voor tekst-, beeld- en audiotools kunnen delen, wat de basis kan leggen voor het maken van verschillende producten. Deze transparantie is “erg belangrijk, want zo begrijpen regelgevers bijvoorbeeld deze modellen en kunnen ze reguleren”, zei hij.

Het is ook een manier voor “ondervertegenwoordigde mensen om te begrijpen waar de vooroordelen kunnen zijn (en) hoe de patronen zijn gevormd”, zodat de vooringenomenheid kan worden verzacht, zei Delangue.

FREE PSN CODE GENERATOR 2023 FREE 100 GIFT CARD CODES
FREE PSN CODES 2021 NO GENERATOR SURVEY PROVED MY BASIS
DAILY PSN CODE GENERATOR NO HUMAN VERIFICATION 2022 NVI5Q APACHE
GET NOW PSN GIFT CARD GENERATOR 2022 UPDATE NEW WORKING
REDEEM A PLAYSTATION STORE VOUCHER CODE
GET NOW PSN GIFT CARD GENERATOR 2022 UPDATE NEW WORKING
GET FREE 30 PSN GIFT CARDS CODES PINTEREST
FREE PSN CODES LIST JANUARY 2023 5 WAYS TO GET MORE
CLAIM YOUR PSN CODE GENERATOR FOR FREE PS4 GIFT CARD PINTEREST
PDF FREE PSN GIFT CARD GENERATOR NO VERIFICATION NO SURVEY MEGAHCKSS