Hongkong
CNN

Een mannelijk model, gekleed in brutale zijden lingerie, danst op het ritme en vormt een hartvorm met zijn vingers tijdens een live streaming-sessie op Douyin, een van de populairste platforms voor het delen van video’s in China.

Haar optreden als model is de nieuwste illustratie van het soort ondernemersinnovatie dat soms nodig is om China’s strenge internetcensuur te omzeilen, een net dat ogenschijnlijk onschuldige activiteiten in de val kan lokken – in dit geval retailers die ondergoed verkopen.vrouwen online.

China hanteert een van de strengste censuurregimes ter wereld, met de reputatie niet alleen politiek gevoelige informatie te blokkeren, maar ook afbeeldingen van vrouwenlichamen die als marginaal pikant worden beschouwd.

Bij verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van lingerie via livestream werden de sessies afgebroken nadat ze een vrouwelijk model hadden vertoond en hun contact met internetcensuur in januari aan het licht kwam.

Vandaar het gebruik van mannen in plaats daarvan.

Op een van de verkoopkanalen is een man in zwarte lingerie te zien naast een model dat een vergelijkbare outfit laat zien, in wat een screenshot lijkt te zijn van een livestream-uitzending op Alibaba.

(BABA)
‘s Taobao Live, een streamingplatform voor de e-commercegigant.

Op een andere afbeelding droeg een ander mannelijk model een roze jurk en een zijden sjaal, aangevuld met hoofdbanden met kattenoortjes.

In een live clip, uitgezonden door verschillende staatsmedia, zei de eigenaar van het online bedrijf dat hij gewoon op safe probeerde te spelen.

“Dit is geen poging tot sarcasme. Iedereen neemt de regels serieus”, zei de man, die zichzelf identificeerde als meneer Xu.

De opkomst van mannelijke lingeriemodellen heeft online in China geleid tot gemengde meningen, variërend van opgewektheid en ergernis tot onwillige acceptatie.

“Dus wat moet ik doen als ik lingerie wil promoten en laten zien in de livestream-sessie? Het is heel simpel, zoek een man om het te dragen”, luidde een reactie op de microblogsite Chinese Weibo.

De verkoop van levende producten is een miljardenindustrie op het vasteland van China en heeft een grote impuls gekregen tijdens de drie jaar durende strikte Covid-lockdowns in het land, die veel fysieke bedrijven hebben getroffen.

In juni vorig jaar was het aantal live e-commercegebruikers op het vasteland van China hoger 460 miljoenDat meldt de Council of the China Academy for the Promotion of International Trade, een organisatie verbonden aan het Ministerie van Handel in Peking.

A verslag 2021 door iResearch, een in Peking gevestigd bedrijf dat gespecialiseerd is in het meten van de groei van het online publiek, voorspelde dat de livestreaming-industrie dit jaar tot 720 miljard dollar waard zal zijn.

Mannelijke modellen zijn niet de enige oplossing.

Op Douyin, China’s binnenlandse versie van TikTok, omzeilden andere vrouwelijke modellen de censuur door de nieuwste lingeriestijl op zichzelf te tonen bovenop een T-shirt dat ze al dragen.

Anderen toonden de items op mannequins.

In 2015 voerde China hardhandig optreden tegen tv-shows die het decolleté van actrices blootlegden, waardoor enkele van de meest populaire kostuumdrama’s gedwongen werden in te zoomen op hun gezichten om problemen met de omroepautoriteiten te voorkomen.

Dat mannelijke influencers producten voor vrouwen promoten, is ook niet nieuw in China.

Austin Li Jiaqi, een van de meest invloedrijke live shopping-influencers in de branche, maakte naam als de ‘Lipstick King’ nadat hij in 2018 in slechts vijf minuten 15.000 lipsticks had verkocht.

Als een van de grootste Chinese internetberoemdheden verkoopt Li ook cosmetica, huidverzorgingsproducten en modekleding, waarbij hij de producten die hij verkoopt vaak op zijn eigen gezicht aanbrengt.

Zelfs buiten China liggen platforms als Facebook en Instagram onder vuur vanwege het beperken van het delen van afbeeldingen met gedeeltelijke naaktheid, met name van vrouwen.

Het moederbedrijf van Facebook en Instagram, Meta, beperkt het delen van borsten, hoewel het van plan is “afbeeldingen te delen voor medische of gezondheidsdoeleinden”. Maar zelfs Meta’s eigen raad van commissarissen heeft dat beroep doen op het bedrijf om haar beleid minder verwarrend en meer genderinclusief te maken.

YouTube zegt dat het “de weergave van al dan niet geklede geslachtsdelen, borsten of billen die bedoeld zijn voor seksuele bevrediging” verbiedt, maar het kan andere afbeeldingen of video’s met naaktheid verouderen.

HOW TO GET FREE PSN CODES PSN GIFT CARD GENERATOR 2023 YOUTUBE
PSN CODES 2023 PSN CODE GENERATOR FREE PSN GIFT CARDS APP
BUY PSN GIFT CARDS CHEAP PLAYSTATION GIFT CARD CODES ENEBA
45 FREE PSN CODES PLAYSTATION STORE CODES FOLLOWCHAIN
PLAYSTATION STORE CODE 10 SONY REWARDS
GET FREE 30 PSN GIFT CARDS CODES PINTEREST
FREE PSN CODE GENERATOR 2020 WORKING EMBRAPA
FREE PSN GIFT CARD CODE HERE FREE PSN GIFTCARD CODE INSTAGRAM
GET NOW PSN GIFT CARD GENERATOR 2022 UPDATE NEW WORKING
PLAYSTATION STORE GIFT CARD 10 GAMESTOP